Oh, and by the way...









Det här är två av mina absoluta favoritbilder från vår resa till USA, och de flesta av er har redan sett dem men jag tar tillfället i akt att lägga upp dem här också. Har ju faktiskt inte lagt upp en enda bild från resan annars!


Den första är från Washington DC utanför en snabbmatsrestaurang som jag insisterade över allt annat på att vi skulle besöka. Hade vi inte åkt dit hade hela resan varit ett misslyckande. Jag har läst mycket om just den här gatan och området runt om, det finns inte någon bok tror jag som Pelecanos inte har nämt antingen Ben's, U street som det ligger på eller området Shaw. Restaurangen har legat här sedan 1958 och stod pall för upploppen -68 som förstörde och ruinerade massor av andra företag och byggnader i resten av DC. Obama åt en chilikorv där dagen innan han skulle sväras in i Vita Huset och väggarna där inne i restaurangen är fyllda med foton på kändisar som har besökt lokalerna. Det var en märklig känsla att sitta där inne och försöka ta in all historik och stolthet, känna att även de till synes mest obetydliga platser kan rymma gedigen historia. Detta besök var helt klart en av de absoluta topparna på resan.

Fotot på Kristoffer är taget mittemot Madison Square Garden den sista kvällen vi var i New York. Vi skulle gå och se hockeylaget New York Rangers ta emot Anaheim Mighty Ducks och till och med jag, som ni vet var jag står när det gäller hockeyintresse, var upprymd. Hela vistelsen i New York hade varit så surrealistisk, man kände igen sig över allt man kom fastän man aldrig hade varit där, hur många gånger har man inte sett stadens sceneri på TV och film och associerade allting till någon slags märklig nostalgia. Att se en supermatch i en superarena, sista kvällen innan hemresa till lilla Sverige igen nådde sin kulmen någonstans här.

Jag tog ett hastigt foto på Kristoffer i väntan på walk vid övergångsstället, nästa sekund vändes kameran åt andra hållet och motivet var istället det totala myllret av människor och rörelse. Trots bristen på arrangemang inför kameratrycket är jag så himla nöjd med kompositionen av fotot; himlen är riktigt azurblå, ljuset från allt neon landar på Kristoffer som ser så förväntansfull och nöjd ut.


Vi har ju planer på att bredvid världskartan i vardagsrummet bygga en tavelvägg fylld med foton, teckningar, bilder, osv. från resor vi har varit på och resmål vi vill till. Och båda dessa foton kommer att få en fin plats i samlingen.



Johanna



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0