Bildkavalkad!

Ojoj, vad jag har pratat på för er om den här helgen! Jag hade grandiosa planer på att inkorporera en fransk afton i månadens Kafferepsklubb; det skulle bakas macarons i oändlighet och jag skulle lära mig att bemästra denna konst direkt vid första försöket. Nåja, riktigt så bra tyckte jag inte att det gick, jag kämpade med plåtar, skålar, och spritsar i köket, med karamellfärg och maräng upp till armbågarna. Jag bestämde mig där och då för att aldrig mer försöka mig på det här, något som jag naturligtvis inte kommer att kunna hålla. Men det var inte värt all möda och slit jämfört med hur de såg ut, och så värst goda tyckte jag inte att de var heller. Damerna som kom tycktes uppskatta dem, men vad vet de?
När jag fick återbud på en Tarte Tatin sade jag kaxigt att jag skulle "slänga ihop" en Napoleonbakelse, och min skäl gjorde jag det! En timme innan folk kom hade jag inte duschad, städat, diskat eller bakat färdigt. Då satte jag in plåtar med smördeg i ugnen och skapade ett Napoleon-monster, som jag mer tyckte att det liknade. Här kommer en liten bildkavalkad över hur det såg ut i lördags.




När det är ont om arbetsyta får man hitta nya möjligheter..



Bakning är minst lika mycket kemi som knådande.






Voilà!



Damerna kom med bröd, ost, vindruvor och andra "franska" attribut som kompenserande ersatte deras bristande bakningsinsatser.


Mina bidrag! Macrons på brickor och i burk, Napoleonmonster på fat i förgrunden



Pynt ska det vara!








Vi såg den rafflande Melodifestivalfinalen och sedan begav sig alla hemåt. Söndagen började sedan underbart med kaffe och frukost ute på innergården med Anna och några av de andra som hade varit med dagen innan. Två timmar i hammocken och solskenet gjorde mig fräknig, underbart!

Direkt när jag slog upp ögonen och såg att det var sol ute beslutade jag mig för att fara ut till en antik/loppis ute vid Väla, eftersom det kräver lite motion i form av en promenad krävdes uppehållsväder, ansåg jag. Och herregud vad jag hittade grejer där! En mycket bra faktor är dessutom att de inte tar kort, så jag kunde inte handla hur mycket som helst. Förutom att jag fann massa pärlor lyckades jag dessutom pruta lite, det händer inte ofta så jag är extremt nöjd med min insats.



Ett underbart serveringsfat, detta lyckades jag klämma med den redan existerande summan, fastän det kostade 25:- till. Bravo för mig!



Björn på fat från en favoritstad, lycka!



En HEL servis! Jag är mäkta trött på att ha jättefina serviser där hemma, men även om man har 8 assietter har man 6 koppar, 7 kaffefat osv. Jag stod och räknade i butiken och lyckoruset steg när jag räknade till 12 av varje, perfekt! Dock har jag bara fått 10 koppar med mig, så jag ska ringa dem imorgon tänkte jag, och se om jag kan luska ut var det brast, i min matte eller i logistiken..



En kakburk! Kan man få för många? Tror knappast det! Har ni sett vilket fantastiskt underbart motiv då? Precis sådär vill jag att det ska vara när jag går på konditori.






Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0