Julklappsuppskattning

För er som höll andan i väntan på vad jag skulle ta mig för i söndags kan jag nu, fyra dygn senare, meddela att jag och Barbro cyklade till Larssons Lager vid norra infarten i Landskrona och strosade runt bland överfyllda bordsrader av kuriosa och loppisprylar - heaven! Jag stod länge och höll en smutsig, rostig, buckling och alldeles.. alldeles underbar kaffeburk i händerna och försökte hitta en godtagbar motivering att jag skulle få ta med den hem. Till slut hittade jag någon form av självdisciplin (det var säkert för att jag inte var själv där, hade inget vetat om det hade inköpet nog varit ok för min moral) och ställde långsamt och kärleksfullt tillbaka den på bordet. Står den kvar vid nästa besök kan jag dock inte garantera samma återhållsamhet (ibland får jag för mig när saker står kvar att "det var ödet", inte att det finns någon annan helt logisk orsak, typ att den är gammalt/söndrigt/opraktiskt eller något liknande). Bara en liten söt porslinsbehållare blev det denna gång, nu står den och pryder sovrumsfönstrets karm utmärkt, som om den aldrig varit menad för något annat.


Förresten skulle jag gärna vilja ta tillfället i akt att tacka mina nära och kära för alla fina julklappar jag fick förra månaden. Och det betalde sig verkligen att vara lite eftertänksam och fundera in i det sista på vad man skulle skriva på önskelistan, för i princip allt har använts flitigt direkt. Presentkorten är upphandlade på mycket bra saker, The Wire-boxen som jag fick av pappa är beundrad av många, Tintin-albumen från lilla Majsan är luslästa, kokboken från samma person har jag redan hunnit öronmärka, Kristoffers halsbandshänge svidade jag om till direkt på julafton och det enda av de två pusslen som jag fick av mamma och mormor har äntligen påbörjats. Det har kliat i fingrarna på mig flera veckor men eftersom hela hemmet har varit en enda stor flyttröra har jag inte kunnat plocka fram det förrän nu i måndags. Hela vardagsrumsgolvet är fyllt och jag visste nog inte hur många timmar jag faktiskt skulle lägga på denna syssla. Bara igår satt jag två timmar och stirrade på bitarna! Jag skulle dessutom vilja tacka för wild card:et, en vid första anblick vanlig grå collegetröja som jag fick av mamma, jag och Majsan fick varsin i olika färger. Men synar man den närmre upptäcker man fuskpälsfodringen och det finns knappt ord som beskriver hur skönt det är att ta den på sig när man fryser eller vill mysa i kubik. Åååh så ljuvligt (jaaa, jag har den på mig nu). Jag blev fruktansvärt olycklig när jag lyckades dra två av ståndarna på min fina lilja mot först ansiktet och sedan tröjan. Kinden var väl inte hela världen att bli orange på, men tröjan, usch vilken olycka! Inte förrän en grundlig tvätt och torktumling och när jag synat att den var återställd kunde jag andas ut och le igen. Mycket bra tanke, kära mor.

Jag kan heller inte vänta på den från pappa utlovade jordgloben som jag tåligt inväntat lagerstatus på. Som jag ska snurra! Vi har ju planer på att inreda någon form av världsrum, som jag har döpt det till. Kartor, jordglobar, massvis med böcker och detaljer från alla världens hörn ska få trängas där och vittna om vår världsvana livsstil och våra globetrotterambitioner (nåja). Ska bli spännande att se över huvud taget hur lägenheten utvecklas, om en dryg månad har vi utlovat inflyttningfest så då måste åtminstone det mesta vara färdigt, om det verkligen blir så återstår att se... 


På återseende!



Johanna

 


Kommentarer
Postat av: lilla mamman

Tack själv älskade gull för de fina julklapparna!

Skulle inte ha något emot en vända på antik- eller kuriosaställena i Landskrona framöver. Vi får väl se till sommaren kanske...

2012-01-19 @ 17:11:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0