Kafferepsprojekt

Ikväll har premiären varit för mitt projekt, Kafferepsklubben. En gång i månaden, ungefär vid månadsskiftet, bjuder jag in till Kafferep med massa regler. Inga män är tillåtna och jag drar faktiskt det så långt som att förbjuda byxor (strumpbyxor ej inräknade) under sittningen. Vi befärster könsrollerna ordentligt och återgår till det klassiska kvinnoidealet som numera är förpassat till dåtid, där kvinnorna knådade deg men även tisslade och tasslade i köket och mannen rökte cigarr i salongen.

Jag har länge, länge haft tankar på att starta en kafferepsklubb och har slipat länge på utformandet av den och idag var alltså första bjudningen. Finporslinet plockades fram och vi slog oss ner i den lila soffan i världsrummet. Denna gång dök fyra damer som jag har lärt känna via min tid på Campus upp, men det kommer förhoppningsvis att skilja lite från gång till gång vilka som kommer. Jag har en grupp på Facebook där jag inför varje tillfälle kommer att informera och sedan meddelar gruppmedlemmarna om de kan vara med just då.

Tanken är att det ska bli lite av en nätverksaktivitet och vara ett bra tillfälle att mötas och träffa folk i utkanterna av varandras kretsar och dela gemensamma nämnare. Kakor och kaffe alltså. Vid de första tillfällena kommer jag troligtvis att stå för den mesta bakningen, när vi alla sedan blivit varmare i kläderna kan jag delegera och på äkta kafferepsmanér iscensätta ett riktigt knytkalas. Hur gick det idag då? Jo, sju sorters kakor var ju bakade, smetade och gräddade som sig bör men vi kommer att ha kakor över i flera veckor efter allt som jag har gjort de här senaste dagarna. Vi var ju bara fem stycken så det fanns ingen chans att vi skulle orka äta upp allt hur bra vi än kämpade. Men det är en marginaliserad faktor som inte är så svår att leva med, i övrigt blev det riktigt trevligt, jag fick en bukett tulpaner, de berömde det nya hemmet och det blev mycket prat om skola och gemensamma minnen. Superkul! Det ska bli otroligt spännande att se hur det här utvecklar sig och hur stort det här kan bli. Jag vill i alla fall drista mig till att säga att kvällens Kafferepsklubb, den första någonsin i sitt slag, blev väldigt lyckad.












Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0