BERLIN.

Så var vi hemma igen!

Grusdammet har lagt sig efter våra väskor, allt är uppackat, jag är tillbaka på kontoret och vykorten har nått ut till er i stugorna. Jag har pratat med alla redan och traggat massor om resan, men visst vill ni vill höra ännu mer? För att tillfredställa ert törstande intresse tänkte jag köra ett inlägg per destination och visa lite fler bilder än de ni hittills sett. Vi kör igång direkt tycker jag!

Vi lämnade Helsingborg sådär okristligt tidigt som man bara gör när man reser, och sprang med biljetterna i handen mot tåget över sundet vid halv sju-tiden. Eftersom vi var så sent ute fick vi inga sittplatser och fick helt enkelt starta resan hängandes över väskorna eller inklämda i mellanutrymmen på tåget och färjan. Strax efter 3 tuffade vi in på Berlin Hauptbahnhof. För att inte göra om samma misstag när vi skulle resa vidare dagen efter såg vi till att boka platsreservationer innan vi begav oss mot hotellet. Det låg, precis som dess namn skvallrade om, mitt i Mitte, nära och bra till det mesta. Vi ställde väskorna och travade lagom planlöst österut, och det tog inte lång tid innan jag hittade det enda kravet, en vintagebutik som jag hade hört talas om och vips strosade jag vidare med en påse i handen. Vi slog oss sedan ned i närheten, åt och njöt av semestern och vandrade efteråt bort mot gamla favoriter: Alexanderplatz med TV-tornet i förgrunden. Kristoffer hade på kvällen innan vi åkte fått konstiga känningar i foten och linkade tappert gatorna upp och ner men när vi nådde Starbucks skönk han gladeligen ned i stolen och fyllde på kaffedepån innan vi tog metron tillbaka till hotellet.

Dag 2 var foten fortfarande svullen så vi nöjde oss med att halta och stötta bort till ett närbeläget bageri för lite frukost och steg under förmiddagen på tåget mot Prag.


















Berlin är en stad som jag inte tycks tröttna på och som jag alltid vill tillbaka till. Hela tiden ju förr desto bättre. Men den här gången var det första stoppet på vad vi förväntade oss skulle bli en mastodontisk och överväldigande resa, så vi tömde inte ut krafterna som sist. Tvärtom kändes det för mig som att komma "hem", där du känner igen dig och vet hur allt fungerar. Eftersom jag inte skulle göra det någonstans under resten av resan tyckte jag att detta var en otroligt skön och mysig första dag.

Del 1 av 6. Fortsättning följer.



Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0