Kreativitet på de mest oväntade ställen

Ja kära nån, den omoderna utformningen till trots är duschen min frizon. Knappt hinner jag in och njuta av värmen innan det uppstår ett Heureka-moment, i stort sett varenda gång. Ni vet när man ska sova och istället ligger och tänker på vilka kläder man ska packa ner i resväskan, hur man ska formulera ett viktigt mail eller om man har stängt av spisplattan. Allt sådant som man har lyckats kasta över axeln eller inte riktigt klurat ut i sin helhet - de löser sig av sig själv så fort jag stänger de frostade dörrarna. Idag hann jag formulera i princip hela det här inlägget, åtminstone lägga upp dispositionen, tända en glödlampa över huvudet kring nästa kafferepstema och planera morgondagen.

Kreativiteten i detta lägenhetens minsta skrymsle slog dock nästan någon slags rekord; normalt sett brukar jag stå kvar länge och väl och jag vet att vissa oroade sig redan när jag bodde hemma huruvida jag svimmat där inne eller inte eftersom jag dröjde och dröjde, men idag hade jag så brighta grejer på gång att fingrarna behövde få ut hjärnaktiviteten så fort det bara var möjligt. Så fort detta på något sätt är åtgärdat genom handling eller bara dokumentering brukar jag alltid kunna slappna av och återgå till mitt alldagliga, slumrande sinnestillstånd men då kan man ju inte ställa sig i duschen igen! Tydligen hämmar tanke och känsla varandra, för att kunna fullfölja mina idéer krävs avkall på att jag faktiskt helst av allt skulle stå kvar och duscha en kvart till. Men de gånger jag bara ska göra en snabbvisit i min lilla kub har jag för bråttom för att kunna släppa lös tankebanorna ordentligt.  Och tydligen är det endast när jag räknar med en lång och behaglig stund som det utlöses.

Några av er vet att jag hatat att slänga mig med "Moment 22" i sådana här stunder (kvasiintellektuella gör sig ej besvär) utan pratar snarare om paradoxer, motsägelser, cirkelresonemang, eller vad som helst annat. Någon slags knepig situation är det ju ändå som kräver sin lösning. Vilket är att föredra: smart och smutsig eller ren i skinnet men grå i sinnet?


Johanna





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0