Projekt Söder.

Min fantastiska Pentax k-x har fyllt ett halvår i min ägo, jag vet inte exakt på dagen när det var men jag höftar lite. Den har uträttat underverk för mig och jag har visat många av våra gemensamma alster här på bloggen. När det nu var så fantastiskt väder i helgen och jag inte hade ett enda dugg på agendan fick jag ett väldigt kli i fingrarna och det var dags att ge sig ut på nya uppdrag.

Den här idén har jag haft i tankarna länge men inte riktigt utformat färdigt, tyckte jag. Som de flesta vet är jag smått beroende av kusten och närheten till havet, en annan fascination ligger i stadsuppbyggnader utifrån historiska och arkitektoniska aspekter och jag kan spendera mycket tid funderandes kring saker som rör detta. Därav är mitt fotoprojekt faktiskt en blandning av dessa, jag tycker nämligen att det är märkligt att Helsingborg helt saknar en kust i söder samtidigt som jag är lite förtjust i skylinen som bara är en stora industrier och höga fabriker som släpper kemikaliefyllda moln upp mot himlen. Inte förrän en bra bit söderut dyker ett nudist-/hundbad upp precis innan hamnen i Råå. Det finns långtskridande planer på att ändra på detta och om 20 år kommer inte södra hamnen att se ut som den gör idag. Kanske var det därför som jag kände att jag ville dokumentera allt, nu medan jag fortfarande kan. Så jag tog helt enkelt cykeln och kameran och begav mig söderut, hela tiden med tanken att ta mig så nära vattnet jag kunde.

Resultat:





















När jag äntligen nådde stranden såg bilderna något annorlunda ut.
























Johanna


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilket härligt väder ni tycks ha haft! Man ska kanske flytta till Hbg i alla fall.

Snygga bilder också!

2011-02-15 @ 18:38:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0