Ett litet, välanvänt block.

Det är oktober. Jag är som vanligt oerhört förvirrad men det är alltid något speciellt med oktober, då eskalerar allt snabbt till en enda röra. Inte en av de fem helgerna står obokade och veckorna är fulla av ärenden, jobb, jobbintervjuer, litteraturlogistik, samtal, social närvaro och sen allt jag faktiskt skulle vilja göra. Därför har jag flytt över landsgränsen och vistats i Halland i snart en vecka, både för att komma ifrån alla distraktioner men även för att kunna varva ner lite.

Jag reser dock med sällskap, ett otroligt viktigt grått A5-block som innehåller och iordninghåller hela mitt liv just nu bär jag med mig var jag än kan. Allting skrivs upp, och då menar jag ALLTING. Inte bara de klassiska Att göra-listorna, utan jag snackar varenda information jag ges som kan tänkas behöva kommas ihåg till senare tillfällen. Därför finns det bland annat trevlig läsning om underliga drömmar, kontaktinformation till cirka tio olika personer, tid och plats för olika möten och vad jag behöver ha fixat tills dess, ett helt färdigkonstrukterat blogginlägg som väntar på att publiceras, träningstider för aktuell vecka, recept till diverse maträtter och gamla runor som med största sannolikhet är spår från sommarens ekonomistyrningstentamen. Och allt detta existerar bredvid min vanliga kalender alltså.

Men det är nog faktiskt det enda sättet som jag kan fungera på nu när jag har så många lösa trådar ute överallt i universum. Jag har ett tips till ett nytt Nobelpris, vad sägs om ett pris i ordning och reda? Inte för att jag överhuvudtaget borde få komma nära det med mitt vardagliga kaos men jag ska åtminstone få ett hedersomnämnande för gott uppsåt och bra kämparanda. För att jag ens bemödar mig att försöka. Ett mycket intressant experiment hade ju varit att låta allt bara bero och se hur livet hade fungerat då, det tycks ju inte innebära katastrof för alla. Men jag är nog alltför kontrollerad och ofri som själ för att kunna trivas med en sån livsstil, det lämnar jag åt andra.

Egentligen trivs jag rätt bra med mitt block.


Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0