There goes the Peace Prize





Så fick Obama årets fredspris från dynamitgubben. Inte ens för mig som är en av de mest övertygade fans känns det här helt rätt. Lite av grejen med nobelpriset är att uppmärksamma folk som nästan verkar i det dolda, som inte har fått tillräckligt mycket cred för de jobb som de utför och verkligen behöver en skjuts på traven i sitt arbete. Behöver Barack Obama 10 miljoner kronor och ännu mer folk som klappar honom medhårs? Jag börjar känna att han behöver nya utmaningar och nya hinder att övervinna om han ska åstadkomma alla de löften som givits under valkampanjerna. Vad som framför allt behövs är tydliga stamp i marken om förändringar verkligen ska bli möjliga. Mindre politik, mera action helt enkelt. Egentligen är jag endast en lekman i sammanhanget så man kanske inte ska vara alltför ståndaktig med uttalanden i såna här situationer. USA är ett tungrott land politiskt och han fick ju minst sagt inte den lättaste situationen att nysta dem ut ur. Det är jag fullt medveten om och tar i beaktning. Men mer än uppviglande tal och hjärtskärande askungehistorier borde krävas för ett pris av denna rang. Det ska bli mycket intressant att följa nyhetsrapporteringen angående detta nu ett tag.

Johanna


Kommentarer
Postat av: fadern

Ibland känns det löjligt att säga "ja,precis", men nu känns det rätt.

2009-10-13 @ 10:09:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0