Världens Bästa President

Ja vad ska man säga? Jag var så trött i morse när beskedet kom klockan fem att jag knappt reagerade. Jag stannade uppe till strax innan sex så att jag inte missade alla tal och storheter, sen slocknade jag totalt efter det. Sov en stund mellan 12-2 och sen halvslummer fram till fyra, hela tiden med TV:n igång dock. Sen var det så fantastiskt att jag var tvungen att övervaka nonstop. Jag hade tänkt att kolla på Filip och Fredriks valvaka men det var så sjukt mycket snack och spekuleringar där bara, och så lite fakta. Jag zappade mellan svt1 och dr1; danska sände direkt från cbs, med massa polls och informationsrutor som rullade och visade siffror hela tiden, det kändes mycket mer spännande då. Jag slog vad med chefen om hur många stater Obama skulle vinna med, och jag tror att jag plockar honom ganska överlägset. Många här i Sverige trodde nog att det skulle bli en walk-through victory för Obama, jag har däremot hela tiden varit rent utsagt skitnervös. Vi tänker inte alls likadant som dem, och jag tror att vi har jättesvårt att sätta oss in i amerikanernas situation. De har varit med om så himla mycket det senaste århundradet som verkligen har format dem och skapat och splittrat deras åsikter. För oss skulle det inte vara så jättemärkvärdigt att ha en svart statsminister om vi visste att han skulle sköta sitt jobb lika bra som någon annan. Men efter de djupdykningar jag tidigare gjort i USA:s syn på affirmative action och hela The Civil Rights Movement (jag älskar f.ö alla de där gamla kämpartanterna nere i södern. Hur tusan gick det till att alla sydstaterna blev röda egentligen?) har jag insett vilken oerhört big deal det faktiskt är. För 40 år sen blev svarta män mördade när de fick för stor makt och yttrandefrihet och man hade ingen rösträtt, kanske inte några av de händelser i USA:s historia man är mest stolta över.



Oh well nu är det gjort och nu kommer det skrivas historia. Nu väntar jag bara på det sista av mina tre jobbiga stunder det här dygnet. Chelseas match avklarad (även om dumgubbarna förlorade och Anelka inte alls var bra), presidentvalet avgjort under väldigt trevliga omständigheter; nu är det bara tentaresultatet jag har kvar att darra inför. Jag har suttit och uppdaterat kursmailen hur länge som helst, snart måste det vara dags. Håll tummarna för mig!




Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0