New Shit

God förmiddag. Jag vaknar av någon anledning ganska tidigt varje dag jag är ledig, ibland är det bra eftersom man får mycket gjort, ibland är det piss för att man bara vill sova egentligen. Jag har överlevt min übertråkiga helg, och den här skolveckan är nice, bara två dagar med lektioner, igår och på torsdag. Resten är dock inte vila, nänä, första tentan är redan första oktober så det gäller att slå på disciplinknappen och verkligen stoppa näsan i boken. Ekonomiska begrepp, inte alls skoj!

I alla fall, det jag är mest taggad över den här veckan är en lägenhet som jag hittat och som jag och Anna blev heeelt kära i. Takvåning mitt på söder, en trea på HUNDRATIO kvadrat haha, gigantiskt! Dock inte hyra på mer än lite drygt 7 ju, och eftersom hon betalar 3900:- för sin lilla 25kvm studentlya borta på Bryggare nu var hon också helt på. Jag ska på visning av den på fredag, ska försöka muta någon då tror jag, jag bara viiiiill ha. Någon som vill följa med?

Till en helt annan sak nu: igår läste jag i Metro att en man i Rosengård som tidigare styrt en småskalig affärsidé liknande Svensk Kassaservice nu planerade att utöka sin verksamhet i samma takt som Sv K. lägger ner sin. Tyckte detta var helt fantastiskt, jag blev helt glad när jag läste det. Jag har många gånger läst min vän Joakims något politiskt influerade blogg och jag tänkte direkt på ett av hans inlägg när jag läste detta. Joakim tyckte att chefredaktörer på Gringo, Zanyar Adami, skulle sluta klaga över att invandrare inte får några som helst förutsättningar till bra jobb. Dock, tänkte jag efter artikeln, att de flesta 1:a generationens invandrare (och Zanyar tänkte naturligtvis främst på de som kommit hit som flyktingar och liknande, INTE t.ex. Reinfeldt eller Silvia) faktiskt HAR svårt att få bra jobb och rätt förutsättningar utan massa hinder ivägen. Det exempel Joakim tog upp på invandrare som lyckats var allas vår Darin Zanyar, och jag vet ju inte direkt hur pass mycket administration och byråkrati han gått igenom för att nå framgång. Och det är ju oftast där så många fastnar.
Men vart jag ville komma med allt detta var att jag ser liiite vad Joakim menar; det finns de som klarar sig igenom hela djungeln av myndighetsfällor och faktiskt  överlever. Det som gjorde mig extra glad var att Mustafa i artikeln inte bara har visioner och har ett hyfsat fullt bankkonto, han gör även något vettigt för att få in de där pengarna varje månad. Hans idé om att det ska bli lättare, framför allt för folk som inte har alla sina ton av svenska papper i ordning, att få ordning på tillvaron genom att kunna sköta betalningar, insättningar, uttag etc. Allt som många av oss tycker är självklart att göra via internet med vår lilla dosa, eller om vi så vill, betala 50 spänn för att banken ska göra åt oss varje gång, OM vi nu har allt annat i ordning alltså.
Nu hade ju Joakim absolut inte rätt, för det har med allra största sannorlikhet inte handlat om några lika förutsättningar, jag vill inte ens fundera på hur mycket Mustafa har fått ta sig igenom hittills, men det var inte hur mycket Joakim hade fel som jag ville få fram här, utan istället hur imponerad jag blev, och verkligen hoppas att man får se mer sånt här framöver. Även om det var på tok för tidigt egentligen, och på ett alldeles för trångt Pågatåg, var det ändå perfekt att starta sin morgon med såna nyheter.

Jaha, det var väl det hela idag, ikväll ska jag till Helsingborg och dela en film med Anna och Johan och kanske nån till tror jag, ska bli trevligt. Imorgon ska jag plugga hela dagen, jag lovar att jag ska vara duktig nu! =) Holla!

Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0